Idejna forma u kojoj se
može prepoznati delovanje grupe za Društvene nauke pri Društvu istraživača
Vladimir Mandić Manda jeste njeno posredovanje između građana i države u domenu
civilnog društva. Delovanje civilnog sektora se može označiti i civilnom
strategijom u rešavanju i posredovanju kod raznih društvenih problema.
Kada je reč o opštem delovanju grupe neophodno
je napraviti malo funkcionalno razgraničenje u domenu rada i strategije same
grupe:
1). Drugi vid rada
grupe za Društvene nauke ogleda se u aktivnostima koje su vezane za delovanje
civilnog sektora.
2). Grupa za Društvene nauke prevashodno ima
za cilj edukaciju, promociju i približavanje osnovnih ideja društvenih nauka
(arheologije, istorije, sociologije, ekonomije, novinarstva, psihologije i dr.)
svim koji su zainteresovani za nova saznanja.
Kada je reč o civilnom
sektoru neophodno je definisati oblike i načine njenog delovanja kako bi stekli
potpuni uvid u to i u kom pravcu nastoji da deluje grupa za Društvene nauke.
Autor Filip Šmiter (Philippe Schmitter) definiše civilno društvo kao skup ili
sistem samoorganizovanih grupa za posredovanje odnosno povezivanje, koje mogu
biti: 1) relativno nezavisne kako od javnih vlasti, tako i od privatnih
jedinica produkcije (firmi) i reprodukcije (porodice); 2) sposobne da
promišljaju ali i preduzimaju akcije u odbranu ili promociju svojih interesa;
3) koje ne nastoje da zamene ni državu ni privatne jedinice reprodukcije, da bi
se preuzela odgovornost za upravljanjem politetom u celini; 4) saglasne da
deluju u okviru prethodno ustanovljenih pravila civilne prirode, iskazujući
obostrano uvažavanje (Pavlović, 2006:83). Preciznije definisano od strane
Londonske ekonomske škole koja određuje civilno društvo kao sferu neprisilne
kolektivne akcije oko zajedničkih interesa, svrha i vrednosti, a čije su
institucionalne forme različite od države, porodice i tržišta.
Definisanje strategije
delovanja civilnog društva mogu se prepoznati u radu grupe za Društvene nauke
prevashodno kroz projekat „101 problem Valjeva“. Pored direktnog učestvovanja i
organizovanja, grupa se ističe i saradnjom sa drugim delatnicima u oblasti
civilnog sektora. Prevashodno, u domenu kulturno-obrazovnog, ekološkog,
ekonomskog i političkog podsistema. Neki od projekata i javnih akcija u kojima
je grupa za Društvene
nauke učestvovala kako posredno, tako i neposredno su: „Sat za našu planetu“,
„Tešnjarske večeri“ itd. Ciljevi ovakvih pojekata kojih će svakako u budućnosti
biti još više jeste uočavanje i prepoznavanje problema/nedostataka koji nas
posredno i neposredno zaokupljuju. Efekstivno se radi na davanju mogućnosti
građanima da iskažu svoje stavove i probleme koji će biti javno predstavljeni.
Povezivanje sa drugim organizacijama i grupa u zajedničkom isticanju i
rešavanju određenih zadataka/problema. Grupa za Društvene nauke takođe uspešno
sarađuje sa svim televizijskim i novinarskim agencijama kako na lokalnom tako i
na republičkom nivou, koje prepoznaju rad grupe.
Drugu neodvojivu
suštinu delovanja grupe za Društvene nauke se odnosi na njenu
saznajno-obrazovnu ulogu. Iako je podela napravljna na civilni i naučni deo
grupe. To je urađeno prevashodno iz formalnih i praktičnih razloga kako bi se
lakše uočio i prepoznao rad i delovanje grupe, kao njeni pravci kretanja. Cilj
saznajno-obrazovne uloge jeste promocija svih društvenih nauka, upoznavanje
mladih sa saznajnim okvirima različitih nauka (ekonomija, psihologija,
sociologija, novinarstvo, istorija i dr.). Interdisciplinarnost je osnova koja
krasi grupu za Društvene nauke na njenom naučno-istraživačkom polju.
Saznajno-praktičnu stranu nauke ali i upoznavanje mladih sa istim se ostvaruje
kroz različite seminare i istraživačke akcije, ali i terensko-istraživački rad.
Pored praktičnog rada nezaobilazan deo je i teorijski rad. Ovaj vid aktivnosti
se delotvorno prepoznao kroz projekat „Nauka za mlade“ gde su mladi mogli kroz
niz predavanja da se upoznaju sa različitim naukama. Zatim, negovanje kritičkog
mišljenja prema svim aspektima društvene stvarnosti, to se prepoznaje po
aktivnim i dinamičnim debatama, okruglim stolovima, predavanjima itd.
Edukativno-saznajnu mogućnost pruža časopis i elektronski blog gde se mogu
pratiti sadržaji naučno-obrazovnog karaktera.
Nenad Đorđić
No comments:
Post a Comment