Ovaj malobrojan narod nastanjuje severne delove Severne Amerike,
a nekolicina se nalazii i
na severu Sibira. Pripadnici su mongoloidne grupe i smatraju se doseljenicima sa prostora istočne Azije. Ovaj
narod potpuno se prilagodio zahtevnom prostoru na kome živi. Prihvatili su
izazove hladne prirode, i tako potpuno savladali specifične načine ishrane,
odevanja i stanovanja.
Kako
se u odsustvu biljne kulture uglavnom hrane mesom, njihov prosečan životni vek
jedva da prelazi zrelo doba. Izveštili su se loveći morževe, jelene, narvale,
zatim foke i razne vrste riba, a svakako, praveći odela od kože ovih životinja,
čuvali su svoje telo od hladnoće. Neke od specifičnih strategija preživljavanja
koje su razvili bile su pravljenje nepromočivih bluza od creva životinja i
umetanje trave između obuće i čarapa radi izolacije. U svrhe lova koristili su
se harpunima, a onda i drugim oružjima načinjenim od životinjskih kostiju, od
kojih su poznati ulu, kao ženski nož koji one upotrebljavaju sučući meso, i kakivak,
trostrano koplje čija je upotreba muškarcima osiguravala plen. Inuiti (što je
pravilniji naziv) i danas love i kitove harpunima, ploveći do njih u čamčićima
poznatima kao kajak.Ulogu njihovih domova kadkad igraju bungalovi i šatori,
međutim osnovnija karakteristika ovog naroda jesu iglui, njihove ledene kuće.
To su kuće u čijoj je osnovi sneg, i u kojima se njegova izolacija veoma
koristi. Veličine ovih kupolastih kuća su promenljive, što međutim ne važi i za
prepoznatljiv način građenja.
Eskimski
psi dugo su živeli zajedno sa svojim vlasnicima u igluima, grejući novorođenčad
svojom dugom toplom dlakom. Psi su pomagali ljudima i van. Vukli su njihove
vešto izgrađene saonice, i bili sastavni deo prevoza i uopšte ispomoći ovih
ljudi.
Još
jedna karakteristika naroda toplih kapuljača jeste takozvani eskimski poljubac.
Dodirujući se nosevima eskimi neklasično ispoljavaju nežnost. Ovaj postupak
predstavlja jako intimnu stvar dvoje ljudi.
U
pogledu jezika ovih ljudi, najpre treba pojasniti naziv samog naroda. Reč Eskim
nije njihovog porekla. To je stari izraz naroda koji su okruživali Eskime, i
znači ili „snežna čizma“ ili „mesojed“ (za šta su potvrde češće). Narodi
severnog područja Severne Amerike sebe nazivaju Inuitima, što su u prevodu „ljudi“.
Jednina bi bila Inuk. Pored Inuita na Aljasci,tu su i narod Jupik, u priobalju
Beringovog mora, i Inupijati,nastanjeni severno od Nortonovog zaliva i na
poluostrvu Labrador.
Nihov
jezik pripada grupi eskimsko-aleutskih jezika, i ima istočne i zapadne
dijalekte. Pismo je silabičko (slogovno). Sastoji se od grafema koje odgovaraju
jednom slogu. Grafeme su izgledom veoma specifične i jedinstvene su u odnosu na
nama česta alfabetska slova. Kod pomene
jezika Eskima pažnju odvlači pojava razuđenosti istog u nekim smerovima,
posebno na primeru postojanja dvesta različitih reči za sneg. Njihov jezik je
specifičan po građenju reči. Na koren, koji je počesto već postojeća reč, dodaju se prefiksi i sufiksi, takođe uglavnom
cele reči, i gradi se nova reč u čijem pisanju se ništa ne odvaja. Prema tome
su eskimske reči najčešće čitave sintagme, te su tako i različiti nazivi za
sneg manje-više nabrojane karakteristike istog u jednoj reči. Mimo toga, jako
je značajno da ovaj narod u svom jeziku nije imao reč za pojam rata sve do
dolaska Evropljana.
Međutim,
sve gore nabrojano ne važi za današnjicu. Inuiti još uvek čuvaju svoje
karakteristike, žive u igluima, love, čuvaju svoju umetnost, muziku i sitna paganska
verovanja, ali umesto svog tradicionalnog oružja koriste se vatrenim, imaju
industrijski pravljenu odeću kao i mnoge tehnološke uređaje, voze se motornim
prevoznim sredstvima, menjaju se po ugledu na ostatak sveta. Unapređuju
zanatstvo, stočarstvo. Ali i van toga neizvesnost postoji, kao i siromaštvo.
Broj Eskima se smanjuje i oni bivaju ugrožavani i potiskivani od strane
naprednijih i uspešnijih, i kao i kod drugih starosedeoca Amerike i njihovo
postojanje dovedeno je u pitanje.
Milica Pantelić
No comments:
Post a Comment