7/27/2018

Ko je bila Artemizija Đentileski?

Autoportret
Kada govorimo o baroku, prva asocijacija su uglavnom jaki kontrasti i boje i iluzija dubokog prostora, te slikari Karavađo, Rembrant, i Vermer. Nekako potisnuta u senku, možda zbog toga što je žena, ali svakako ne zbog svog talenta, među njima stoji i Artemizija Đentileski.

Kao ćerka još jednog baroknog slikara Oracija Đentileskog, od malena je učila od oca o tom zanatu i vrlo rano je pokazala izvanredan talenat. Međutim, samim tim što je bila žena, njen život kao slikarke nije bio ni približno jednostavan. Mnogi kritičari su smatrali da su njene slike zapravo radovi njenog oca. Tome je doprinosila činjenica da je već sa sedamnaest godina naslikala prvu sliku, inspirisana biblijskim pričama kao i mnogi slikari tad. Ta slika prikazivala je scenu iz Starog zaveta “Suzana i starci”, koja prikazuje mladu ženu koju su napastvovala dva starija čoveka preteći da će ocrniti njeno ime ako ne uđe u odnos sa njima. Mada ova scena jeste bila popularna među baroknim slikarima, Artemizijina verzija izdvojila se količinom osećanja koja su se ogledala na Suzaninom licu. Artemizija ju je, za razliku od ostalih, prikazala kao žrtvu i dala drugačiji ugao gledanja na žene.
"Suzana i starci"

Iste godine, dobila je učitelja, Agostina Tasija. Nakon što je bila silovana od strane učitelja, njene slike dobijaju još jači feministički ton i prikazuju žene kao nepokolebljive i snažne ličnosti, a ne kao nežni predmet divljenja. Ipak, Artemiziji radovi dugo ostaju u senci zbog same priče njenog života. Kada je podignuta tužba protiv Tasija, izgubio je ne zato što je povredio ženu, već zato što je “narušio imovinu drugog slikara”. Činjenica da je njena drugarica Tucija, jedina ženska osoba koju je imala kraj sebe posle smrti svoje majke, prisustvovala tom silovanju ne učinivši ništa, dodatno je uticao na njene radove i od tada je na svojim slikama uvek naglašavala važnost solidarnosti i jedinstva među ženama.
Ono što na kraju suštinski prikazuje duh Artemizijinog stvaralaštva jeste rendgenski snimak upravo slike “Suzana i starci”. Na njoj može da se vidi kako je slika prvobitno izgledala, pre nego što ju je Artemizija “prilagodila” ondašnjim merilima. Ovaj snimak ne samo što prikazuje kako Artemizija vidi položaj žena, već i, nažalost, dočarava koliko je to bilo neprimećeno u to vreme, a ako i primećeno, onda zataškano.
Rendgenski snimak slike "Suzana i starci"
Đurđija Marjanović

No comments:

Post a Comment